جزئیات طرح فروش سایپا ویژه دهه کرامت ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول و لینک ثبت‌نام نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد توضیحات اتاق اصناف مشهد درباره «شناسه یکتا»ی اصناف عقب‌نشینی ۳۲ هزار واحدی بورس | ۹۰ درصد نماد‌ها منفی شد! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، سطح زیر کشت هندوانه بذری در خراسان‌رضوی است ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های سامسونگ سریA چند؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنعانی: وزارت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند پیش ثبت‌نام اینترنتی توزیع لاستیک به زودی آغاز می‌شود قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۴ بنگاه املاک از ابتدای سال در مشهد | در ادامه بازرسی‌ها ۲ بنگاه املاک پلمب شد آخرین خبر درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش در اردبیل آغاز مرحله جدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی از امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول قیمت رئیس اتحادیه طلافروشان: با بستن مغازه‌ها هیچ کاری درست نمی‌شود ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست قیمت ارز‌های مبادله‌ای در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سکه یک کانال عقب نشینی کرد | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | هایما در آستانه ۲ میلیاردی شدن (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با چقدر نقدینگی می‌توانیم در بولوار امام‌خمینی(ره) مشهد، خانه اجاره کنیم؟ اینفوگرافی | کدام استان‌ها رکورددار چک برگشتی هستند؟ آیا تابستان امسال با کمبود برق مواجهیم؟ آغاز فروش اقساطی شاسی بلند کرمان موتور از امروز + جزئیات (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سود عجیب خریداران رمزارز تلگرام! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟
سرخط خبرها

کشاورزان خراسان رضوی مراقب سرمازدگی محصولات کشاورزی خود باشند

  • کد خبر: ۱۴۴۲۲۷
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کشاورزان خراسان رضوی مراقب سرمازدگی محصولات کشاورزی خود باشند
رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی به کشاورزان و باغداران استان درباره سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی هشدار داد.

به گزارش شهرآرانیوز، یحیی قائنی‌پور، رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، گفت: با توجه به اینکه در هفته جاری کاهش محسوس دما در پیش خواهیم داشت، مسلما کشاورزان، دامداران و باغداران باید تمهیدات همیشگی را در هوای سرد مدنظر داشته باشند.
به گفته وی، همچنین باید تمهیدات لازم برای تأمین سوخت و مدیریت منابع انرژی و جلوگیری از سرمازدگی و خسارت محصولات کشاورزی را بیندیشند. کشاورزان تنظیم دمای گلخانه‌ها را متناسب با سرمای پیش‌رو به‌خصوص در مناطق شمالی استان در نظر داشته باشند.

قائنی‌پور تأکید کرد که مرغداری‌ها و دامداری‌ها هم با کاهش دما، احتمال برف و باران را مدنظر داشته باشند تا شاهد تلفات در این بخش نباشیم.
وی توصیه کرد: همراه‌داشتن تجهیزات زمستانی برای تردد‌های جاده‌ای و خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی و توجه به هشدار‌های اداره هواشناسی در این هفته ضروری است.

راهکار‌هایی برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات باغی

علائم یخ‌زدگی در صبح روز بعد از یخبندان به‌صورت زیر ظاهر می‌شود:

– برگ‌های آسیب‌دیده به رنگ سبز تیره در خواهند آمد. اگر خسارت شدید نباشد و فقط بخشی از برگ به این شکل تبدیل شود، برگ روی درخت باقی می‌ماند.
– در مناطق سردسیر خسارت عموما به شکوفه‌ درختان وارد می‌شود. شکوفه‌های آسیب‌دیده ظاهری قهوه‌ای تا سیاه پیدا می‌کنند و ظرف چند روز می‌ریزند. در این صورت درخت فاقد میوه در آن سال خواهد شد.


روش‌های مقابله با سرمازدگی به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف) اقداماتی که قبل از فرارسیدن شب‌های یخبندان انجام می‌شود.

۱- انتخاب مکان مناسب: از مهم‌ترین روش‌های مقابله با سرمازدگی انتخاب مکان مناسب کاشت گیاه است. انتخاب مکان مناسب به عواملی مانند شکل زمین، شیب، بافت خاک، جهت باد و‌… بستگی دارد. خطر یخبندان در دامنه‌های جنوبی کمتر از دامنه‌های شمالی است.
۲- خاک مناسب: هر‌چه عمق خاک بیشتر باشد، توانایی جذب گرمای بیشتری‌ دارد. همچنین خاک‌های تیره‌رنگ‌ قدرت بیشتری در جذب اشعه‌های خورشید دارند و نسبت به خاک‌های روشن دیر‌تر سرد می‌شوند.
۳- انتخاب ارقام مناسب: استفاده از ارقامی که در مرحله گلدهی تحمل بیشتری نسبت به سرما دارند، یک اقدام بسیار مهم است. همچنین، برخی ارقام دیرتر به گل می‌رسند و سرمای بهاره را پشت سر می‌گذارند.
۴- انتخاب پایه مناسب: پیوندزدن بر روی پایه‌های مقاوم به سرما می‌تواند بسیار مفید باشد.
۵- کوددهی: استفاده از کود ازته در مناطق سردسیر در پاییز توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر مصرف کود پتاسه و کود‌های حیوانی باعث ایجاد گرما و کاهش خطر سرمازدگی می‌شود.
۶- بادشکن: احداث بادشکن و موانع فیزکی مانند دیوار از ورود هوای سرد به باغ جلوگیری می‌کند.
۷- هرس بموقع: هرس زودهنگام در مناطق سردسیر و قبل از شروع سرما آسیب فراوانی به درخت می‌رساند. در این مواقع بایستی هرس را تا اواخر اسفند و پس از رفع خطر سرمازدگی به تعویق انداخت.

ب) اقداماتی که در شب‌های یخبندان انجام می‌شود.

۸- استفاده از وسایل گرمایشی: استفاده از وسایلی مانند بخاری برای گرم‌کردن موقت محیط سودمندند. در مکان‌های پست و بلند، بخاری‌هایی در پستی‌ها می‌گذارند تا حرارت به سمت بالا حرکت کند و محیط را گرم کند.
۹- آبیاری بارانی: آبیاری بارانی گیاهان از روش‌های حفاظت گیاهان از سرما و یخبندان است. این روش درباره گیاهان یک‌ساله و گیاهان دائم مانند درختان استفاده می‌شود. در این روش آب روی شاخه و برگ نباتات یخ می‌زند. هر گرم آب در حال یخ زدن حدود ۸۰ کالری گرما آزاد می‌کند که باعث حفاظت گیاه از سرما می‌شود. تا زمانی که مخلوط آب و یخ روی شاخ و برگ گیاه باشد، درجه حرارت مساوی صفر است و در نتیجه دما‌های زیر صفر به گیاهان آسیب نمی‌رساند.
۱۰- آبیاری سطحی: غرقاب‌کردن از روش‌های قدیمی مقابله با سرمازدگی باغات است. آب آبیاری درجه حرارت بیشتری از باغ دارد و بدین صورت از کاهش درجه حرارت سطح زمین جلوگیری می‌کند.
۱۱- پوشش درختان: در این روش درختچه‌ها و نهال‌های جوان را توسط شاخ و برگ درختان پوشش می‌دهند. همچنین می‌توان درختان را به‌وسیله پلاستیک پوشش داد.
۱۲- استفاده از مه‌پاش: با استفاده از مه‌پاش و ایجاد مه در محیط، می‌توان از کاهش دمای محیط جلوگیری کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->